21 marca 2014

Chleb razowy na zakwasie

Chleb razowy na zakwasie,
czyli dietetycznie i zdrowo.


Na tym blogu znajdziecie przepis na chleb na drożdżach. Jednak dzisiaj prezentuję Wam trudniejszy w zrobieniu chleb, ale za to dający satysfakcję :) i wart całego wysiłku smak. Ogólny przepis znam z bloga Kierunek Zdrowie,  ale sposób pieczenia mam inny. Polecam!


Potrzebne składniki:
  • 250 ml  aktywnego zakwasu ( jak zrobić znajdziecie tutaj )
  • 200 ml mąki pszennej razowej typ 2000
  • 200 ml mąki żytniej razowej typ 2000
  • 350 ml letniej przygotowanej wody
  • oliwa z oliwek
  • 1 łyżeczka soli
Na początku, obie mąki, sól oraz zakwas mieszałam ze sobą za pomocą drewnianej łyżki. Powoli dodawałam wodę. Kiedy wszystkie składniki połączyły się a ciasto jest dość gęste, ale łatwe do mieszania łyżką. Formę na keks wysmarowałam oliwą z oliwek i wyłożyłam łyżką ciasto, a wierzch wygładziłam łyżką maczaną w wodzie. Tak przygotowany chleb odstawiałam w ciepłe miejsce na 4 godziny, aby wyrosło. Pieczenie chleba zaczęłam od wstawienia foremki z chlebem do zimnego piekarnika. Nastawiałam piekarnik na 200 stopni. Kiedy piekarnik z chlebem osiągnął 200 stopni, piekłam jeszcze 20 minut, jednak od tech chwili co 4-5 minut chleb psikałam wodą, za pomocą spryskiwacza do kwiatów :). Następnie, obniżyłam temperaturę do 180 stopni i obróciłam chleb. Piekłam kolejne 20-25 minut. 5 minut przed końcem posmarowałam wierzch chleba ciepłą wodą. Chleb od włożenia do piekarnia ma się piec 1 godzinę. Chleb wyjęłam z foremki i na kratce pod ściereczką czekałam aż ostygł. Gotowy chleb przechowuję w worku AleWorek i zaczynam WIELKIE TESTOWANIE AleWORKA

P.S. Cała trudność w pieczeniu tego chleba to wyhodowanie zakwasu.Nie jest ławo wyhodować dobry zakwas i trzeba przetestować różne mąki, ale nie zrażajcie się. Ten przepis prezentuje moje 3 podejście :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz